Ile lat mogą mieć opony osobowe?
Wiek opon ma duże znaczenie, choć z różnych powodów przeceniane. Należy bowiem pamiętać, że nie wszystkie dożywają sędziwego wieku. Znacznie wcześniej dochodzi do ich uszkodzenia czy zużycia wskutek naturalnej eksploatacji, by martwić się ich wiekiem. Wieloletnie użytkowanie kół nie jest jednak niemożliwe – wystarczy o nie dbać, przeprowadzać regularną konserwację, przechowywać w bezpiecznym miejscu i nie narażać na trudne warunki.
Jeśli spełni się powyższe wymagania, to opony osobowe mogą przetrwać nawet 10 lat od momentu powstania. To piękny wiek, który dany jest tylko nielicznym. Zazwyczaj jednak nadają się one do wymiany już po 5 latach intensywnego użytkowania.
Ile kilometrów można przejechać?
W tym przypadku nie ma tak sztywnej granicy. Jedyną uczciwą odpowiedzią jest: to zależy. Od czego konkretnie? Przede wszystkim od stylu jazdy, stanu nawierzchni, częstotliwości użytkowania itp. Dużo łatwiej określić górną granicę wieku niż przebiegu.
Przyjmuje się, że standardowe opony powinny być w stanie przejechać między 50 a 80 tys. km. Producenci podają różne wartości dla swoich produktów, dlatego warto się z tym zaznajomić i na tej podstawie podjąć decyzję o ewentualnej wymianie.
Nie trzeba przy tym być kategorycznym. Jeśli ogumienie przekroczyło sugerowaną liczbę przejechanych kilometrów, a jego bieżnik i wiek wciąż pozostają w normie, to można nieco odroczyć zakup nowego produktu.
Jaką wysokość powinien mieć bieżnik?
Teraz wracamy do konkretów. Wysokość bieżnika ustalają bowiem przepisy. Według nich musi ona wynosić przynajmniej 1,6 mm. Wszystko poniżej uznaje się za niebezpieczny stan techniczny, który stwarza ryzyko wypadków.
Jednak przepisy swoją drogą, a praktyka swoją. Wielu producentów ustala granicę na wyższym dopuszczalnym poziomie, np. 3 mm. Jeszcze inaczej wygląda to w przypadku ogumienia zimowego, gdzie potrzeba minimum 4 mm.
Zmierzenie wysokości jest bardzo proste, jeśli posiada się specjalny miernik. Kosztuje zaledwie kilkanaście złotych, a przyda się do okresowego sprawdzania stanu opony. Oczywiście może też zająć się tym wulkanizator, choć to droższe rozwiązanie.
Podsumowanie
Trzeba więc zwrócić uwagę na trzy podstawowe czynniki, a więc wiek opony, liczbę przejechanych przez nią kilometrów oraz grubość bieżnika. Jeśli w którymkolwiek z nich przekroczono dopuszczalną granicę, należy bezzwłocznie wymienić stare koła na nowe. W przeciwnym wypadku jazda po drodze będzie zbyt ryzykowna. Można też narazić się na mandat i punkty karne.
Nowe opony R13 warto zamówić u sprawdzonego dostawcy, co gwarantuje otrzymanie produktu wysokiej jakości. Szczególnie polecamy uwadze ofertę marki Hurt Opony, która zyskała uznanie wśród klientów w całej Polsce. W ich sklepie znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz.